Versie augustus 2024

Algemene voorwaarden De Pleiters B.V. (versie augustus 2024)

De Pleiters B.V. is een besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid, gevestigd te Den Haag en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 50565982. De besloten vennootschap voert, naast haar statutaire naam, de handelsnamen Pleiters van de Laan en Pleiters van de Plet.

Alle opdrachten, hetzij rechtstreeks aan De Pleiters, hetzij aan individuele kantoorgenoten, worden uitsluitend aanvaard en uitgevoerd door of namens de besloten vennootschap. De artikelen 7:404 en 7:407 lid 2 Burgerlijk Wetboek zijn niet van toepassing.

Iedere aansprakelijkheid van De Pleiters in verband met een opdracht, tenzij veroorzaakt door opzet of grove schuld van de vennootschap, is beperkt tot het bedrag dat ter zake door de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar van de vennootschap zal worden uitgekeerd, vermeerderd met het bedrag van het zgn. eigen risico van de vennootschap volgens de toepasselijke polisvoorwaarden.

De vennootschap is gerechtigd om derden in te schakelen bij de uitvoering van
een opdracht. Bij het inschakelen van derden zal De Pleiters steeds de nodige zorgvuldigheid in acht nemen. De vennootschap is niet aansprakelijk voor schade die het gevolg is van tekortkomingen van derden. De Pleiters gaat ervan uit, en bedingt zo nodig bij deze, dat elke opdracht de bevoegdheid inhoudt om eventuele aansprakelijkheidsbeperkingen van derden mede namens de opdrachtgever te aanvaarden.

De opdrachtgever vrijwaart De Pleiters tegen alle aanspraken van derden, de redelijke kosten van juridische bijstand daaronder begrepen, die op enigerlei wijze samenhangen met of voortvloeien uit de werkzaamheden voor de opdrachtgever verricht, behoudens opzet of grove schuld aan de zijde van de vennootschap.

De Pleiters aanvaardt geen aansprakelijkheid voor het geval dat de Stichting Beheer Derdengelden niet tot betaling aan de opdrachtgever in staat zou zijn omdat de bankinstelling waar die stichting een of meer rekeningen aanhoudt niet aan zijn verplichtingen jegens de stichting kan voldoen.

Niet alleen De Pleiters maar ook alle (rechts)personen, waaronder de Stichting Beheer Derdengelden die bij de uitvoering van enige opdracht van de opdrachtgever zijn ingeschakeld kunnen op deze algemene voorwaarden een beroep doen.

De bedingen in deze algemene voorwaarden zijn mede gemaakt ten behoeve van diegenen die voor de besloten vennootschap werkzaam zijn of werkzaam zijn geweest. Degenen die voor de vennootschap werkzaam zijn of waren mogen zich beroepen op hun verschoningsrecht en geheimhoudingsplicht ongeacht het standpunt dienaangaande van de cliënt.

De rechtsverhouding tussen de opdrachtgever en De Pleiters wordt beheerst door het Nederlands recht. Geschillen die uit de rechtsverhouding tussen de opdrachtgever en De Pleiters voortvloeien kunnen ter beslechting uitsluitend aan de Nederlandse rechter worden voorgelegd.

Blijft betaling van een factuur van De Pleiters binnen de daarvoor gestelde termijn uit, dan is de
vennootschap gerechtigd, op grond van het Besluit Vergoeding voor Buitengerechtelijke Incassokosten, het volledige factuurbedrag te verhogen met incassokosten.

De Pleiters heeft een overeenkomst gesloten met de Stichting Beheer Derdengelden De Pleiters Advocaten ten behoeve van het beheer van derdengelden in verband met een zaak die door de vennootschap wordt behandeld. Eventuele negatieve rente die door de bank aan de Stichting Beheer Derdengelden of aan de vennootschap in rekening wordt gebracht in verband met het beheer van derdengelden in een specifieke zaak kunnen door de vennootschap aan de betreffende cliënt worden doorberekend.

De Pleiters is gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen dan wel aan te vullen. Van iedere wijziging en/of aanvulling ontvangt de opdrachtgever tevoren schriftelijk bericht.

Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op aanvullende opdrachten en vervolgopdrachten.

Klachten- en Geschillenregeling Advocatuur

  1. Op onze dienstverlening is de Klachten- en Geschillenregeling Advocatuur van toepassing.
  2. Wanneer u ontevreden bent over de kwaliteit van de dienstverlening of de hoogte van de declaratie legt u uw bezwaren eerst voor aan uw advocaat. Onze klachtenregeling of -brochure dient bij de behandeling van uw klacht als leidraad. U dient uw klacht voor te leggen binnen drie maanden na het moment waarop u kennis nam of redelijkerwijs kennis had kunnen nemen van het handelen of nalaten dat tot uw klacht aanleiding heeft gegeven.
  3. Ons kantoor zal een oplossing voor het gerezen probleem altijd schriftelijk aan u bevestigen binnen vier weken na binnenkomst van de klacht. Mocht ons kantoor uw bezwaren naar uw mening niet bevredigend opgelost hebben, dan kunt u een klacht indienen bij de Geschillencommissie Advocatuur. Deze weg staat ook voor u open wanneer ons kantoor niet binnen vier weken na het indienen van uw bezwaren deze schriftelijk heeft afgehandeld.
  4. De Geschillencommissie Advocatuur behandelt de zaak volgens het Reglement Geschillencommissie Advocatuur dat geldt op het moment van het indienen van de klacht bij die commissie. U kunt het reglement opvragen bij de Geschillencommissie Advocatuur op het adres Postbus 90600, 2509 LP Den Haag.
  5. U kunt uw klacht tot uiterlijk twaalf maanden na de schriftelijke reactie van ons kantoor indienen bij de Geschillencommissie Advocatuur aan bovenstaand adres. Daarna vervalt deze mogelijkheid.
  6. Ons kantoor kan onbetaalde declaraties ter incasso voorleggen aan de Geschillencommissie Advocatuur.
  7. De Geschillencommissie Advocatuur doet uitspraak bij wege van arbitraal vonnis over een zakelijke dienstverlening. Is sprake van dienstverlening aan een particuliere cliënt dan voorziet het reglement in bindend advies, tenzij de cliënt zich binnen een maand na afhandeling van de klacht door ons kantoor wendt tot de gewone rechter. Ingeval van een incasso van een vordering op een particuliere cliënt is alleen sprake van bindend advies indien de cliënt het nog openstaande bedrag onder de Geschillencommissie stort. Doet hij dit niet dan is op de incasso ook arbitrage van toepassing.
  8. De Geschillencommissie Advocatuur is bevoegd om te oordelen over klachten betreffende de kwaliteit van de dienstverlening van de advocaat en de hoogte van alle soorten declaraties. Daarnaast is de Geschillencommissie bevoegd om te oordelen over schadeclaims tot een bedrag van maximaal € 10.000. U kunt hogere schadeclaims uitsluitend voorleggen aan de Geschillencommissie Advocatuur wanneer u de hoogte van de claim beperkt tot € 10.000 en u schriftelijk afstand doet van het meerdere.
  9. Uitspraken van de Geschillencommissie Advocatuur over de kwaliteit van de dienstverlening hebben geen gezag van gewijsde in een eventueel rechtsgeding bij de gewone rechter over schadeclaims van meer dan € 10.000. Dit betekent dat u in een mogelijk geding bij de gewone rechter over een schadeclaim van meer dan € 10.000 geen beroep kunt doen op een uitspraak van de Geschillencommissie Advocatuur.